//

5 oorzaken van hoofdpijn na het sporten

5 oorzaken van hoofdpijn na het sporten

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: tijdens of na het sporten krijg je plotseling een stekende hoofdpijn. Heb je je afgevraagd hoe dat komt en wat je eraan kunt doen? Wij leggen uit wat de oorzaken zijn van hoofdpijn tijdens het sporten en geven je tips over hoe je acute pijn kunt verlichten en voorkomen.

Waarom krijg ik hoofdpijn tijdens het sporten en hoe verlicht ik het?

Er zijn verschillende redenen waarom je klaagt over hoofdpijn na het sporten. Deze hoofdpijn – ook wel inspannings- of stresshoofdpijn genoemd – is primaire hoofdpijn. Dit betekent dat de aanleiding voor deze pijnen geen ziekte is, maar dat ze op een andere manier worden veroorzaakt. Inspanning verhoogt de druk van de bloedvaten in je schedel.

We hebben de meest voorkomende oorzaken op een rijtje gezet en uitgelegd hoe je dit soort hoofdpijn kunt voorkomen. In alle gevallen moet je stoppen met sporten en op zijn minst een pauze nemen.

1. Je hebt niet genoeg gedronken tijdens het sporten

 Je hebt niet genoeg gedronken tijdens het sporten

Wist je dat een gebrek aan hydratatie een van de meest voorkomende oorzaken van hoofdpijn is? Tijdens je trainingssessie wordt dit tekort vergroot door de inspanning, wat betekent dat je nog sneller hoofdpijn krijgt als je tijdens of voor je training niet genoeg hebt gedronken. Uitdroging is vaak het gevolg.

Hoe kun je dit soort hoofdpijn voorkomen

Probeer de hele dag door gehydrateerd te blijven. Drink genoeg voor de training om het vochttekort tijdens de training te compenseren. Als je bijzonder inspannende oefeningen doet, houd dan voldoende water bij de hand. Het is aan te raden om stilstaand water te drinken. Dit voorkomt dat kooldioxide je maag opblaast en bijvoorbeeld steken in je zij veroorzaakt.

2. Een verkeerde houding aannemen tijdens het sporten

Een slechte houding kan ook hoofdpijn veroorzaken – en niet alleen tijdens het sporten. Dit wordt spanningshoofdpijn genoemd. Deze ontstaat ook vaak wanneer je een verkeerde houding aanneemt op kantoor. Dit leidt tot spanning, wat uiteindelijk resulteert in hoofdpijn.

Hoe spanningshoofdpijn verlichten

Als je sport, kun je dit tegengaan door ervoor te zorgen dat je je training op de juiste manier uitvoert. Dit geldt voor elke sport – of het nu gaat om gewichtheffen, zwemmen, hardlopen of thuis trainen op de roeimachine, trilplaat of crosstrainer!

Omdat je spieren gespannen zijn, moet je je richten op ontspanning. Dit kan een massage zijn of een behandeling met een warmtecrème of pleister. Daarnaast helpen speciale oefeningen vaak om de spanning in de rug of nek te verlichten en snel verlichting te geven. Zorg er daarnaast voor dat je goed ademt. Dit helpt je niet alleen om je volledige potentieel te bereiken, maar zorgt er ook voor dat je lichaam voldoende zuurstof krijgt, wat uiteindelijk hoofdpijn voorkomt.

3. De training was te inspannend voor je

Hoofdpijn na het sporten wordt ook vaker veroorzaakt door overbelasting. Je hebt je lichaam tijdens de training te zwaar belast. Pulserende hoofdpijn en migraineachtige hoofdpijn zijn typisch. Je lichaam vertelt je dat de belasting te groot was. Vaak wordt de pijn veroorzaakt door onbekende bewegingen en ben je nog niet in topvorm. Overmatige inspanning kan ook leiden tot overgeven.

Zo kun je hoofdpijn door overbelasting voorkomen en verlichten

Doe het de volgende keer rustig aan en verlaag de intensiteit van je training. Je kunt de intensiteit geleidelijk verhogen naarmate je lichaam het toelaat. Luister altijd naar je lichaam en welke trainingsintensiteit goed voor je is.

4. Je lichaam heeft niet genoeg energiereserves voor de training

Voel je je moe in plaats van gemotiveerd door de training? Heb je naast hoofdpijn misschien ook problemen met je bloedsomloop of voel je je ziek tijdens je training? Deze symptomen wijzen erop dat je niet genoeg energiereserves hebt voor je training – dit resulteert in een lage bloedsuikerspiegel.

Om je energiereserves aan te vullen en de hoofdpijn te verlichten

Rust uit en probeer je energiereserves aan te vullen. Voedingsmiddelen met veel koolhydraten, zoals havermout, zijn hier bijzonder nuttig. Daarnaast helpen bijvoorbeeld bananen je energie terug te krijgen dankzij hun fructose. Voor de training – maar niet meteen ervoor – moet je voedingsrijk voedsel eten, zodat je je training met succes kunt voltooien. Bekijk dus hoe je een goed voedingsschema kunt opzetten.

5. Je training in de zon was te veel voor je lichaam.

Zelfs zonder te sporten veroorzaakt extreme hitte meer hoofdpijn. Dit komt omdat de hoge temperaturen ervoor zorgen dat de vochtbalans van je lichaam sneller leeg raakt dan normaal. Dit moet je aanvullen met voldoende vocht. Het is niet alleen de hitte, maar ook de zon zelf die vaak hoofdpijn veroorzaakt. Sporten en bewegen putten over het algemeen je vochtreserves uit en sporten in de zon versterkt dit effect.

Lees ook eens:

Vorige

De beste educatieve verjaardagscadeaus voor kinderen: een leuke en leerzame gids

Volgende

10 leuke sporten voor meiden

Follow Us