/

Hoe jouw zithouding fiets prestaties beïnvloedt

Een fiets die is afgesteld om goed bij je te passen, kan de snelheid en het comfort verhogen. Maar wat nog belangrijker is, het zal je helpen een levenslange fietser te worden. Een groot misverstand over fietsen is dat ze zo uit de doos passen. Misschien heb je geluk. Maar meer dan waarschijnlijk zul je een paar verschillende posities moeten proberen. Voordat je de juiste zithouding op je fiets te vinden. Misschien moet je de fiets zelfs zelf in elkaar zetten als je hem online hebt gekocht.

Zithouding fiets: het mag niet onnodig pijn doen

Als fietsen nieuw voor je, zou je moeten verwachten dat je een beetje pijn zult hebben. Het zal even duren voordat je lichaam zich heeft aangepast. Vanwege de nieuwe spanningen en houdingen die het rijden vereist. Je mag tijdens het fietsen echter geen pijn hebben of fietsblessures oplopen.

Er zijn een aantal manieren waarop je de pasvorm van jouw fiets kunt aanpassen. Ze liggen allemaal binnen het bereik van zelfs de meest onervaren thuismonteur. In je zoektocht naar de juiste zithouding op je fiets, moet je bereid zijn om een aantal aanpassingen te doen. Je moet nieuwe zadels, stuurpennen met een andere lengte of mogelijk zelfs een ander stuur uitproberen.

Hoe je de juiste fietsframemaat vindt

Ervoor zorgen dat je de juiste maat frame hebt, is het eerste om mee te beginnen. Racefietsframes worden doorgaans gerangschikt op basis van de lengte van de zitbuis (bijv. small, medium, large, enzovoort).

Ongeacht de methoden die een bepaald merk gebruikt om een maat te kwantificeren. De effectieve cockpitlengte (van zadel tot stuur) is de belangrijkste bepalende factor voor de basispasvorm. De meeste fietsbedrijven hebben maattabellen op hun websites. Om zo de juiste marge voor jouw framemaat te krijgen. Dit is meestal gebaseerd op jouw totale lengte.

Natuurlijk houdt de framemaat niet noodzakelijkerwijs rekening met de specifieke afmetingen van je lichaam. In termen van beenlengte of romp- en armlengte. Maar het is een goed uitgangspunt om mee te beginnen.

Standover hoogte

Stack en reach zijn een veel betere manier om de algehele pasvorm van een fiets te beoordelen.  Maar de eigenaardigheden van de racefietsgeometrie begrijpen is iets ingewikkelder. De volgende kritische meting om naar te kijken is de standover-hoogte. Gelukkig is dit veel eenvoudiger.

Het is essentieel om ervoor te zorgen dat je voldoende ruimte over de bovenbuis hebt. Dit om veilig op en van de fiets te stappen. Er moet enkele centimeters ruimte zijn tussen jou en de bovenkant van de fiets.

Hoe een zadel te kiezen

Het juiste zadel is cruciaal voor een comfortabele rit. Een goede zithouding op je fiets vinden is onmogelijk zonder een zadel die jouw lichaam ondersteunt. Je hebt twee zitbeenderen in je bekken die contact moeten maken met het fietszadel. Deze moeten het grootste deel van je gewicht dragen.

Zadels zijn vaak geslachtsspecifiek. Ze zijn ontworpen om te passen bij de anatomie, het zachte weefsel en de zitbeenbreedte van mannen en vrouwen. Sommige mensen vinden een geslachtsspecifiek zadel helpen, terwijl anderen zweren bij unisex zadels. Het komt echt neer op persoonlijke voorkeur.

Zadels zijn meestal ook ontworpen om te passen bij verschillende lichaamshoudingen op de fiets. Omdat dit de gewichtsverdeling en druk op de onderste regionen zal beïnvloeden. Op een hybride of woon-werkfiets, waar je meestal rechtop zit, zal je bekken bijvoorbeeld ook rechtop staan. Met het drukpunt naar de achterkant van het ‘onderstel’ van de berijder.

Bij het rijden op de racefiets wordt het bekken naar voren gedraaid. Zodat er meer druk naar voren komt. Het type lichaamshouding waarvoor een zadel is ontworpen, staat meestal op de verpakking.

Ten slotte zullen de meeste merken zadels in verschillende breedtes produceren. Dit om tegemoet te komen aan een verscheidenheid aan rijders met zitbeenderen van verschillende breedte.

Hoe je jouw zadelhoogte instelt

De juiste zadelhoogte is een belangrijk aspect van de positionering van de racefiets (zo niet het belangrijkste). Het is de eerste aanpassing voor het opbouwen van een nieuwe positie.

Als algemene vuistregel geldt dat jouw knie een lichte buiging moet hebben als je je onderaan de pedaalslag bevindt. Als uitgangspunt kun je dit bereiken door een specifieke zadelhoogte in te stellen. Waarbij jouw knie, langzaam achteruit trappend, net op het punt van maximale extensie op slot gaat.

Als je moet reiken, is het te hoog. Als je je knie niet helemaal vergrendelt, is deze te laag.

Zadelhoek instellen

Het is ook belangrijk om jouw zadel op de juiste plaats naar voren (voor) en naar achteren (achter) te krijgen.

Het idee is om maximale kracht op de pedalen uit te oefenen. Dit wordt bereikt wanneer je knie zich boven de pedaalas bevindt wanneer de crank in de 3 uur-positie staat. De lengte van de crank en de positie van de schoenplaatjes kunnen hier ook invloed op hebben.

Wat betreft de zadelhoek heb je grofweg drie opties: plat, met de neus naar boven of naar beneden. Als je niet zeker weet in welke hoek je het moet plaatsen, begin dan plat. Pas het later aan als je problemen hebt.

Hoe stel je je stuurhoogte in op een racefiets?

Waar je stuur zit, is een belangrijke bepalende factor bij de pasvorm van je fiets. Met je zithoogte en zadel naar voren/achteren ingesteld, is het tijd om naar de voorkant van de fiets te gaan. De stuurpositie heeft een enorme impact op de algehele pasvorm van je fiets. Slechts 5 mm omhoog/omlaag of vooruit/achteruit bewegen kan het karakter van een fiets totaal veranderen.

Als prestatie en snelheid jouw focus zijn, is het doel om in een lage, aerodynamische positie te komen. Die je vervolgens gedurende een lange periode kunt volhouden. Als je zoekt naar comfort, dan is een meer rechtopstaande positie wat je zoekt.

Jouw stuurpositie mag je niet dwingen om naar jouw stuur te reiken of enig ongemak in jouw rug te hebben. Opgehaalde schouders of overdreven uitgestrekte armen zijn een belangrijk waarschuwingssignaal. Als je schouder- of nekpijn hebt na het rijden, komt dat waarschijnlijk doordat je te ver reikt. Probeer dan een kortere stuurpen. Als je de lengte van je stuurpen aanzienlijk moet veranderen, ben je misschien beter af met een ander formaat frame.

De hoogte van je stuur is ook belangrijk en heeft, net als de lengte van de stuurpen, invloed op het bereik. Laat het stuur zakken, zet het in een agressievere positie en je vergroot het effectieve bereik.

Compenseer een kortere reikwijdte niet door jouw zadel naar voren te schuiven.

Redactie

Sportwolf is het verzamelpunt van interessante artikelen die over sport, het menselijk lichaam en trends en innovaties gaan. Als schrijver van Sportwolf probeer ik een zo breed mogelijk publiek aan te spreken met mijn ervaringen en informatieve artikelen.

Vorige

Verandert jouw financiële situatie volgend jaar?

Volgende

De beste educatieve verjaardagscadeaus voor kinderen: een leuke en leerzame gids

Follow Us